Missie
Wij bieden hoog gekwalificeerd, meetbaar en inspirerend onderwijs waarin kinderen worden gevormd in de volle breedte van het menszijn.Missie-statement: De Witte Vlinder als oefenplaats voor het leven.
Visie
Onze visie op hoe kinderen de vaardigheden en houdingen verwerven die nodig zijn om op een stabiele, bestendige manier te blijven leren in onze snel veranderende wereld is gebaseerd op vier pijlers:
Visie op leren: een degelijke kennisbasis
Onze voorkennis en ervaringen bepalen hoe we de wereld om ons heen zien, begrijpen en interpreteren. Wat we lezen, zien en begrijpen wordt bepaald door wat we al weten. Om problemen op te kunnen lossen moet je ten eerste beschikken over kennis van en vaardigheden in het domein waarbinnen je een probleem moet oplossen. Ten tweede pas je mogelijke oplossingsstrategieën waarover je beschikt toe, aangevuld met procedurele kennis (weten wat de stappen zijn). De gestelde minimumdoelen voor de basisvaardigheden worden nagestreefd.
Visie op leren organiseren: procesgericht didactiek
De inzet van Effectieve Directe Instructie heeft de betrokkenheid van leerlingen bij de les vergroot en heeft een impuls gegeven aan het aanbieden van instructie op maat.
We zetten daarnaast procesgerichte didactiek in zodat leerlingen leren om geen genoegen te nemen met het eerste antwoord dat ze vinden, maar dat ze meer uitproberen, autonoom denken en onderbouwde keuzes durven maken. Bij procesgerichte didactiek ligt de focus op het proces waardoor een product tot stand komt. Mede daardoor wordt de betrokkenheid en de basis voor eigenaarschap vergroot. We werken zoveel mogelijk vanuit een context-gebonden, authentieke leeromgeving zodat kinderen de vertaalslag van de onderwijsleerstof naar de buitenwereld kunnen maken. Dat doen we onder schooltijd en in een verlengde schooldag.
Stevige basis vanuit welbevinden
Elk kind is uniek en krijgt de mogelijkheid om zich op zijn eigen niveau te ontwikkelen. Kinderen worden gezien. Leren wordt vaak gezien als iets cognitiefs. Onze hersenen moeten nieuwe informatie verwerken en opnemen in onze bestaande kennis of nieuwe kennis schema's maken. Leren is echter ook een sociale gebeurtenis en dus heeft de sociale omgeving ook veel invloed op het leren. Het ontwikkelen van een positief zelfbeeld is voor het kind noodzakelijk om tot leren te komen. We leren de kinderen redzaam te zijn en respectvol weerbaarheid te tonen. Omdat we kinderen op hun eigen niveau willen laten ontwikkelen en tot leren willen laten komen maken we gebruik van diverse toetsmomenten om een zorgvuldige inschatting te kunnen maken van het leerrendement. De uitkomsten van de toetsen in combinatie met onze eigen waarnemingen zijn aanleiding om ambitie gericht cyclisch te werken. Goed onderwijs is naast dat er sociaal welbevinden is, in ieder geval het behalen van de referentieniveaus, passend bij de resultaatsverplichting onze school.
Visie op professionaliteit en veranderen: we zijn een lerende organisatieOm goed en duurzaam te kunnen veranderen, is het noodzaak om jezelf goed te leren kennen én nieuwsgierig te zijn naar je omgeving, de ander(en) oftewel het systeem. Onze personeelsleden zijn professionals, die onderwijs op maat bieden. Om de professionaliteit op het gewenste niveau te houden, zitten personeelsleden in een continu leerproces. Net als bij onze kinderen stellen we hoge verwachtingen aan het personeel, waarbij we het belangrijk vinden dat mensen zich competent en gemotiveerd voelen bij het verwerven van kennis, houding en vaardigheden.
Kernwaarden
We handelen vanuit de volgende kernwaarden, onze sleutels tot succes:
We zijn nieuwsgierig; we zijn op ontdekkingsreis. Met een open blik richten we ons op nieuwe ontwikkelingen. ‘The sky is not the limit’.
We zijn kundig; we weten hoe leren werkt en we houden van ons vak. Daarom vinden we het belangrijk om ons te ontwikkelen, zowel als mens als op ons vakgebied. We weten waar onze kracht en onze uitdagingen liggen.
We hebben lef; we zijn niet bang om grenzen op te zoeken. We zetten alles en iedereen graag op scherp op een vriendelijke, opbouwende manier.
We zijn aanstekelijk; we hebben zin om aan de slag te gaan. Met onze positieve benadering en energie nemen we mensen mee in onze ambities. We stralen daarbij uit dat we samen plezier hebben in de dingen die we doen.